جمعه, 7 ارديبهشت 1403 EN
عنوان گروه خبري / روابط عمومی .
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۸/۰۱ 
  • تعداد بازدید : 84
ظرفیتهای توسعه صنایع سلولزی استان خوزستان در مصاحبه با عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر محمدهادی مرادیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اعلام امکان جلوگیری از خروج سالانه 1.26 میلیارد دلار ارز از کشور در استان خوزستان با تولید انواع محصولات صنایع سلولزی گفت: 

سالانه بیش از نیمی از محصولات صنایع سلولزی شامل انواع کاغذ، کارتن، مقوا و محصولات بهداشتی و شیمیایی وارد کشور می‌شود. به طوریکه در سال 1396 حدود 1.2 میلیون تن از این محصولات وارد ایران شده که بابت آن 1268000000 دلار ارز خارج شده است. با توجه به کمبود چوب در کشور و ضرورت حفظ جنگل‌ها ، ایران می‌تواند مانند بسیاری از کشورها محصولات صنایع سلولزی خود را از انواع الیاف غیر چوبی مانند باگاس (تفاله نیشکر)، کاه گندم و برنج، نی و غیره تهیه کند.  

مرادیان افزود: استان خوزستان رکورد دار تولید گندم کشور است و 15 درصد از گندم مورد نیاز ایران را تامین می‌کند. بخشی از کاه گندم تولیدی به استفاده علوفه برای دام می‌رسد اما مازاد آن که معمولاً در مزارع به آتش کشیده می‌شود حدود 2 میلیون تن در سال برآورد می‌شود. بعلاوه مازاد باگاس در این استان نیز به حدود 2 میلیون تن در سال می‌رسد که متاسفانه به هدر می‌رود. مقدار کاه و باگاس مازاد در استان خوزستان برای تولید انواع محصولات صنایع سلولزی و خودکفایی از واردات بسیاری از آنها کافی است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که با توجه به پتانسیل موجود، استان خوزستان در آینده دور یا نزدیک به قطب صنایع سلولزی کشور و خاورمیانه تبدیل شود. البته در این خصوص نیاز است سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانه‌های مرتبط و تربیت نیروی متخصص صورت گیرد.  

وی ادامه داد: منبع دیگر برای تولید برخی از محصولات سلولزی کاغذ باطله است. طبق آمار FAO حدود 2 درصد از انواع کاغذ و کارتن مصرف شده در ایران بازیافت می‌شود. متوسط مقدار بازیابی کاغذ باطله در دنیا 50 درصد، اروپا 66 و ژاپن 74 درصد است. در شهر تهران روزانه حدود 658 تن و مشهد 150 تن کاغذ باطله جمع آوری می‌شود و این میزان تا حد زیادی قابل افزایش است. شهرستان بهبهان نیز قابلیت جمع آوری حداقل 10 تن کاغذ باطله در روز را دارد. درصورت اضافه کردن ضایعات محصولات لیگنوسلولزی کشاورزی این شهرستان به آن می‌توان یک واحد تولیدی خمیرکاغذ مرغوب با ظرفیت 25 هزار تن در سال با اعتبار حدود 50 میلیارد تومان ایجاد نمود که ظرفیت اشتغال 60 نفر مستقیم و 500 نفر غیر مستقیم را خواهد داشت و علاوه بر آن از خروج سالانه 25 میلیون دلار ارز از کشور توسط این واحد تولیدی جلوگیری کرد.


امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0