گروه صنایع چوب و فرآورده های سلولزی

با توجه به افزایش روز افزون جمعیت کره زمین نیاز بشر به استفاده از چوب و فرآورده های آن رو به افزایش است. کمبود چوب، و مقررات مربوط به جنگل­ها، صاحبان صنایع را در سرتاسر جهان تشویق به مطالعه منابع دائمی فیبرهای لیگنو سلولزی می­کند.

مصرف روز افزون محصولات چوبي و کاغذي در کشور ما موجب شده است که سالانه ميلياردها ريال ارز از کشور خارج شود تا کمبود نيازهاي داخلي مرتفع شود. اين در حالي است که مواد اوليه غير چوبي مانند تفاله نیشکر، سرشاخه­های نخل و کاه گندم در کشور موجود است که به دليل نبود دانش فني و تعداد کارخانجات کافي متأسفانه به هدر مي­روند و در عوض جنگل­هاي بکر کشور در حال قطع و نابودي است.

يکي از مهمترين منابع ليگنو سلولزي کشور که در استان خوزستان به وفور وجود دارد باگاس يا تفاله و مازاد کارخانجات توليد شکر مي‌باشد. در حال حاضر بيش از يک ميليون تن باگاس از اين کارخانجات توليد و به هدر مي­رود و فقط تعداد محدودی از کارخانجات صنایع چوب و کاغذ از باگاس در تولیدات خود استفاده می­کنند مانند کارخانه پارس واقع در هفت تپه خوزستان و کارخانه های لوح سبز جنوب )تولید کننده(MDF ، کارخانه نئوپان کارون و حریر خوزستان .

از این رو استان خوزستان با دارا بودن پتانسیل بالا در زمینه تولید نیشکر یکی از قطبهای مهم صنعتی کشور به شمار می­رود و بهره­گیری صحیح از این فرآورده می­تواند کمک بسیار بزرگی در صنعت تولید فرآورده­های خمیر و کاغذی به شمار رود. بدیهی است این امر میسر نمی­شود مگر با تربیت افراد کارشناس در زمینه­های مختلف صنایع خمیر و کاغذ در دانشگاههای کشور.

در این راستا گروه صنایع چوب و فرآورده های سلولزی، به ­عنوان یک از زیرگروه های صنایع چوب و کاغذ، در دانشگاه خاتم الانبیاء بهبهان با هدف تربیت دانشجویانی که بتوانند در عرصه­های مختلف صنعتی به مملکت عزیزمان خدمت نمایند در مهر ماه سال 1392 با 23 دانشجوی کارشناسی و 4 دانشجوی کارشناسی ارشد آغاز به کار کرد. رشته صنایع خمیر و کاغذ به مباحثی چون شیمی مواد لیگنوسلولزی، فناوری تهیه خمیر­کاغذ، فناوری ساخت کاغذ، فناوری­ بازیافت کاغذ و مقوا باطله و فناوری صنایع تبدیلی کاغذی می­پردازد.

                   
رتبه علمی: استادیار
      محمدعلی سعادت نیا
رتبه علمی:استادیار 
     
 رتبه علمی: دانشیار
(مدیرگروه)
        لادن پورسرتیپ
رتبه علمی: استادیار
                           
                           
                         
احمد عزیزی موصلو
رتبه علمی: استادیار
                         
                           

این گروه دارای 1 کلاس به شرح زیر می باشد :

  • کلاس ارشد با ظرفیت 25 دانشجو و ویدیوپروژکتور

همچنین این گروه، امکانات آموزشی و تحقیقاتی را در زمینه ­های مختلف مربوط به کاغذ و فرآورده­های آن را برای دانشجویان مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد فراهم آورده است. تجهیزات مربوط به آنالیز مواد شیمیای چوب، خمیرکاغذ تولیدی مانند انواع مواد شیمیایی و دستگاههایPH سنج، آسیاب، کوره، هود آزمایشگاهی، انکیباتور کنترل دما، آب مقطر گیری، پمپ خلاء، آون و تجهیزات مربوط به پخت خمیر و ساخت کاغذ مانند دیگ پخت، فرو ریزنده خمیرکاغذ، کاغذ­ساز، پرس کاغذ، استوانه کاغذ خشک­کن و روانی­سنج خمیر­کاغذ، و دستگاه­های اندازه گیری مقاومت کششی (عمودی)، روشنی، جذب آب، میزان تا شدن کاغذ در "آزمایشگاه خمیر و کاغذ" موجود می­ باشد.

نشانی: خوزستان - بهبهان - دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان - دانشکده منابع طبیعی - گروه صنایع چوب و کاغذ

تلفن داخلی52721191-061 داخلی 2264

دورنگار:

 


6.1.8.0
گروه دورانV6.1.8.0