شرح وظایف واحد انفورماتیک

    • وظایف عمومی
    1. ارائه خدمات رایانه ای در زمینه های آموزشی، پژوهشی، پرسنلی، اداری، مالی، دانشجویی و فرهنگی به واحدهای مربوط
    2. بررسی نیازهای رایانه ای شامل نیازهای نرم افزاری، سخت افزاری، ایجاد و توسعه شبکه های اینترنتی حوزه های مختلف و برنامه ریزی و اقدام در جهت رفع آن نیازها مطابق با آیین نامه ها، ضوابط و امکانات
    3. بررسی و تنظیم اطلاعات واصله از واحدها و ارسال نتایج حاصل از عملیات رایانه ای به قسمت های مربوطه
    4. برنامه ریزی برای راهنمایی و آموزش اعضاء هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان در زمینه آشنایی با کامپیوتر و کاربری آن در فعالیت های روزانه و در صورت نیاز تشکیل دوره های آموزشی
    5. برنامه ریزی و پیگیری امور سایت مرکزی و سایر سایت ها و نظارت بر آن
    6. برنامه ریزی برای پذیرش سفارشات و انجام خدمات رایانه ای سایر مؤسسات در جهت تکمیل ظرفیت ماشین ها و بهره برداری مناسب از آن از طریق انعقاد قرارداد و با تأیید و تصویب هیأت رئیسه
    7. تهیه و به روز نگاه داشتن، شناسنامه تجهیزات رایانه ای، تجهیزات شبکه و شناسنامه نرم افزارهای موجود، به منظور ساماندهی اطلاعات تجهیزات موجود در واحدها
    8. نظارت بر شرکت های تامین کننده اینترنت بخش های مختلف 
    • وظایف در حوزه سخت افزار
    1. نظارت برحسن اجرای تمامی امور رایانه ای دانشگاه و اقدام برای تعمیر و رفع اشکالات و عیوب  احتمالی سخت افزاری
    2. نگهداری و حفظ و حراست از سخت افزارهای دانشگاه و برنامه ریزی و نظارت لازم در این خصوص
    3. بررسی فنی قطعات و گارانتی¬های ارائه شده و مطابقت با لیست تهیه شده و فاکتور تایید شده
    4. تایید فاکتورها از نظر فنی و مطابقت با لیست تجهیزات
    5. بررسی کارشناسی علت نیاز خرید تجهیزات رایانه¬ای و تایید، یا عدم تایید نیاز
    • وظایف در حوزه نرم افزار
    1.  نظارت برحسن اجرای تمامی امور رایانه ای دانشگاه و اقدام برای تعمیر و رفع اشکالات و عیوب احتمالی نرم افزاری 
    2. تعیین، تشخیص و تأیید نیازها و موارد استفاده از رایانه و نیازهای نرم افزاری در زمینه های مختلف و برنامه ریزی برای آن
    3. پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نرم افزاری و بهبود سیستم
    4. تعیین و انتخاب سیستم نرم افزاری متناسب با نیازهای دانشگاه برای واحدهای مختلف
    5. ایجاد بستر مناسب جهت ثبت نام رایانه ای دانشجویان در دو نیم سال تحصیلی 
    6. نگهداری و حفظ و حراست از نرم افزارهای دانشگاه و برنامه ریزی و نظارت لازم در این خصوص
    7. آشنایی فنی با نرم افزارها و سخت افزارهای مربوطه ( مانند حضور وغیاب )
    8.  مشاوره به واحد مربوطه جهت مکانیزه کردن فرایند¬ها
    9. نظارت و پیگیری روند تهیه فایل پشتیبان  (Backup data) از نرم افزار¬ها بصورت دوره¬ای و آرشیو آنها
    10. هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات در خصوص عقد قراردادهای پشتیبانی نرم افزارها
    • وظایف در حوزه شبکه
    1. نگهداری سوابق مربوط به عملیات کامپیوتری دانشگاه
    2. پیگیری و برنامه ریزی لازم برای بالا بردن امنیت و ارتقاء تمامی سرورهای موجود در دانشگاه
    3. عیب یابی و رفع مشکل شبکه‌ای کلیه سیستم های کامپیوتری موجود در مرکز مربوطه
    4. حفظ، نگهداری، پشتیبانی و عیب یابی از نقطه ابتدایی تا انتهایی شبکه موجود
    5. نگهداری صحیح از کلیه تجهیزات شبکه بر اساس استاندارد های فن آوری اطلاعات و ارتباطات
    • وظایف در حوزه وب سایت
    1. مديريت و بروز رسانی پورتال دانشگاه
    2.  آشنایی با استاندارد¬های تهیه وب سایت ( از طریق بازدید از سایت¬های متفاوت)
    3.  نظارت مستقیم بر روی وب سایت، انتقال مشکلات و پیگیری آنها
    • وظایف در حوزه اتوماسیون
    1.  آگاهی کامل از تنظیمات نرم افزار اتوماسیون اداری
    2. پشتیبانی، پیگیری و رفع عیب اشکالات سامانه¬های اطلاعاتی (اتوماسیون اداری- حضور غیاب-گلستان) تحت وب دانشگاه
    3. آشنایی کاربردی با سیستم اتوماسیون اداری جهت آموزش نرم افزار و رفع اشکال به کاربران شاغل در آن واحد
    4. اطلاع رسانی از وضعیت سیستم اتوماسیون اداری و کاربران ( فعال - تغییر سمت و ....) در آن مرکز
    • وظایف در حوزه اینترنت
    1.  شناخت و آشنایی با میزان پهنای باند در دانشگاه و ارائه مشکلات این حوزه به کاربران واحد خود
    2.  شناسایی مشکلات سیستم جهت اتصال به اینترنت
    3. آشنایی با نحوه ساختن VPN  و Dial-up 


    6.1.8.0
    گروه دورانV6.1.8.0