شرح وظایف واحد انفورماتیک
• وظایف عمومی
- ارائه خدمات رایانه ای در زمینه های آموزشی، پژوهشی، پرسنلی، اداری، مالی، دانشجویی و فرهنگی به واحدهای مربوط
- بررسی نیازهای رایانه ای شامل نیازهای نرم افزاری، سخت افزاری، ایجاد و توسعه شبکه های اینترنتی حوزه های مختلف و برنامه ریزی و اقدام در جهت رفع آن نیازها مطابق با آیین نامه ها، ضوابط و امکانات
- بررسی و تنظیم اطلاعات واصله از واحدها و ارسال نتایج حاصل از عملیات رایانه ای به قسمت های مربوطه
- برنامه ریزی برای راهنمایی و آموزش اعضاء هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان در زمینه آشنایی با کامپیوتر و کاربری آن در فعالیت های روزانه و در صورت نیاز تشکیل دوره های آموزشی
- برنامه ریزی و پیگیری امور سایت مرکزی و سایر سایت ها و نظارت بر آن
- برنامه ریزی برای پذیرش سفارشات و انجام خدمات رایانه ای سایر مؤسسات در جهت تکمیل ظرفیت ماشین ها و بهره برداری مناسب از آن از طریق انعقاد قرارداد و با تأیید و تصویب هیأت رئیسه
- تهیه و به روز نگاه داشتن، شناسنامه تجهیزات رایانه ای، تجهیزات شبکه و شناسنامه نرم افزارهای موجود، به منظور ساماندهی اطلاعات تجهیزات موجود در واحدها
- نظارت بر شرکت های تامین کننده اینترنت بخش های مختلف
• وظایف در حوزه سخت افزار
- نظارت برحسن اجرای تمامی امور رایانه ای دانشگاه و اقدام برای تعمیر و رفع اشکالات و عیوب احتمالی سخت افزاری
- نگهداری و حفظ و حراست از سخت افزارهای دانشگاه و برنامه ریزی و نظارت لازم در این خصوص
- بررسی فنی قطعات و گارانتی¬های ارائه شده و مطابقت با لیست تهیه شده و فاکتور تایید شده
- تایید فاکتورها از نظر فنی و مطابقت با لیست تجهیزات
- بررسی کارشناسی علت نیاز خرید تجهیزات رایانه¬ای و تایید، یا عدم تایید نیاز
• وظایف در حوزه نرم افزار
- نظارت برحسن اجرای تمامی امور رایانه ای دانشگاه و اقدام برای تعمیر و رفع اشکالات و عیوب احتمالی نرم افزاری
- تعیین، تشخیص و تأیید نیازها و موارد استفاده از رایانه و نیازهای نرم افزاری در زمینه های مختلف و برنامه ریزی برای آن
- پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نرم افزاری و بهبود سیستم
- تعیین و انتخاب سیستم نرم افزاری متناسب با نیازهای دانشگاه برای واحدهای مختلف
- ایجاد بستر مناسب جهت ثبت نام رایانه ای دانشجویان در دو نیم سال تحصیلی
- نگهداری و حفظ و حراست از نرم افزارهای دانشگاه و برنامه ریزی و نظارت لازم در این خصوص
- آشنایی فنی با نرم افزارها و سخت افزارهای مربوطه ( مانند حضور وغیاب )
- مشاوره به واحد مربوطه جهت مکانیزه کردن فرایند¬ها
- نظارت و پیگیری روند تهیه فایل پشتیبان (Backup data) از نرم افزار¬ها بصورت دوره¬ای و آرشیو آنها
- هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات در خصوص عقد قراردادهای پشتیبانی نرم افزارها
• وظایف در حوزه شبکه
- نگهداری سوابق مربوط به عملیات کامپیوتری دانشگاه
- پیگیری و برنامه ریزی لازم برای بالا بردن امنیت و ارتقاء تمامی سرورهای موجود در دانشگاه
- عیب یابی و رفع مشکل شبکهای کلیه سیستم های کامپیوتری موجود در مرکز مربوطه
- حفظ، نگهداری، پشتیبانی و عیب یابی از نقطه ابتدایی تا انتهایی شبکه موجود
- نگهداری صحیح از کلیه تجهیزات شبکه بر اساس استاندارد های فن آوری اطلاعات و ارتباطات
• وظایف در حوزه وب سایت
- مديريت و بروز رسانی پورتال دانشگاه
- آشنایی با استاندارد¬های تهیه وب سایت ( از طریق بازدید از سایت¬های متفاوت)
- نظارت مستقیم بر روی وب سایت، انتقال مشکلات و پیگیری آنها
• وظایف در حوزه اتوماسیون
- آگاهی کامل از تنظیمات نرم افزار اتوماسیون اداری
- پشتیبانی، پیگیری و رفع عیب اشکالات سامانه¬های اطلاعاتی (اتوماسیون اداری- حضور غیاب-گلستان) تحت وب دانشگاه
- آشنایی کاربردی با سیستم اتوماسیون اداری جهت آموزش نرم افزار و رفع اشکال به کاربران شاغل در آن واحد
- اطلاع رسانی از وضعیت سیستم اتوماسیون اداری و کاربران ( فعال - تغییر سمت و ....) در آن مرکز
• وظایف در حوزه اینترنت
- شناخت و آشنایی با میزان پهنای باند در دانشگاه و ارائه مشکلات این حوزه به کاربران واحد خود
- شناسایی مشکلات سیستم جهت اتصال به اینترنت
- آشنایی با نحوه ساختن VPN و Dial-up